Skip to content
Ελληνικά English

Hellenic Journal of NursingHellenic Journal of Nursing

  • Αρχική
  • Τεύχη
  • Συγγραφείς
  • Ευρετήριο
  • Συντακτική επιτροπή
  • Συνδρομητές
  • Επικοινωνία
Αρχική > Η Επίδραση των Εκπαιδευτικών Παρεμβάσεων στη Μείωση του Επαγγελματικού Στρες του Νοσηλευτικού Προσωπικού: Συστηματική Ανασκόπηση
ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ

Η Επίδραση των Εκπαιδευτικών Παρεμβάσεων στη Μείωση του Επαγγελματικού Στρες του Νοσηλευτικού Προσωπικού: Συστηματική Ανασκόπηση

Παναγιώτα Κοπανιτσάνου , Σουρτζή Παναγιώτα

Εισαγωγή: Το επαγγελματικό στρες επηρεάζει την ποιότητα ζωής των εργαζομένων και προκαλεί μείωση της παραγωγικότητας, έως και οριστική αποχώρηση από την εργασία. Εκπαιδευτικές παρεμβάσεις υποστήριξης μπορεί να μειώσουν το στρες.

Σκοπός: Η ανασκόπηση ερευνητικών μελετών σχετικά με την επίδραση των εκπαιδευτικών παρεμβάσεων στην
πρόληψη της εμφάνισης ή τη μείωση των επιπτώσεων του επαγγελματικού στρες στο νοσηλευτικό προσωπικό.

Υλικό και Μέθοδος: Αναζητήθηκαν ερευνητικές μελέτες σε ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων (Cochrane Library, CINAHL, Medline, PsycINFO, Scopus) με λέξεις κλειδιά: “education”, “educational interventions”, “nurses”, “nursing staff”, “stress”, “burnout”, “work”, “job”, “occupation”. Το ακρωνύμιο PICOS χρησιμοποιήθηκε ως κριτήριο εισαγωγής στη συστηματική ανασκόπηση, με μελέτες που είχαν ως πληθυσμό (Population) αποκλειστικά νοσηλευτικό προσωπικό, παρεμβάσεις (Interventions) αποκλειστικά εκπαιδευτικές, με μία ή περισσότερες
ομάδες παρέμβασης (Controls), εκβάσεις (Outcome) που αφορούσαν στην επίδραση της εκπαίδευσης και, τέλος, μελέτες οιονεί πειραματικές και τυχαιοποιημένες σε ό,τι αφορά στον ερευνητικό σχεδιασμό (Study design).
Συνολικά 110 άρθρα προέκυψαν από την ηλεκτρονική αναζήτηση, από τα οποία 18 άρθρα (16 μελέτες) συμπεριελήφθησαν.

Αποτελέσματα: Σχεδόν σε όλες τις μελέτες η παρέμβαση πραγματοποιήθηκε σε νοσηλευτικό προσωπικό, εκτός από τρεις μελέτες, οι οποίες αφορούσαν σε φοιτητές. Οι εκπαιδευτικές παρεμβάσεις αφορούσαν κυρίως σε συμβουλευτική κινητοποίησης, ψυχοκοινωνική εκπαίδευση και εφαρμογή γνωστικών συμπεριφοριστικών θεωριών. Οι ομάδες παρέμβασης ανέφεραν χαμηλότερα επίπεδα επαγγελματικής εξουθένωσης σε σύγκριση με τις ομάδες
ελέγχου, λιγότερο στρες, θετικότερα συναισθήματα, μεγαλύτερη ευεξία, ικανοποίηση από τη ζωή και ποιότητα ζωής που σχετίζεται με την εργασία.

Συμπεράσματα: Η εκπαίδευση φαίνεται να έχει ευεργετικά αποτελέσματα στη μείωση του στρες του προσωπικού. Οι στρατηγικές διδασκαλίας, ωστόσο, παραμένουν παραδοσιακές και καλύπτουν κυρίως τη γνωσιακή περιοχή της μάθησης.

Πλήρες άρθρο

Προηγούμενο άρθρο Επεισόδια Bίας προς τους Nοσηλευτές του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών: Bιβλιογραφική Aνασκόπηση

Επόμενο άρθρο Δικανική Νοσηλευτική: Μια Νοσηλευτική Ειδικότητα στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών

Τόμος 55, Τεύχος 3

εκπαίδευση εκπαιδευτικές παρεμβάσεις νοσηλευτές νοσηλευτικό προσωπικό στρες σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης υγιεινή και ασφάλεια εργασίας

Αναζήτηση

Οδηγίες

Οδηγίες κριτών
Οδηγίες για Συγγραφείς

Εργαλεία

  • Εγγραφή
  • Σύνδεση
  • Κανάλι RSS άρθρων

Hellenic Journal of Nursing

Επίσημο Περιοδικό Εθνικού Συνδέσμου Νοσηλευτών Ελλάδος
Αποποίηση ευθυνών/Ευθύνη περιεχομένου | Πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων
copyright © 2014 Εθνικός Σύνδεσμος Νοσηλευτών Ελλάδος